Praha
5. decembra (TASR) - Českí žiaci sú v porovnaní s priemerom krajín EÚ
aj OECD nadpriemerní v matematickej gramotnosti. V poslednom testovaní
pred pandémiou však boli výsledky 15-ročných školákov lepšie. Testovanie
PISA tiež ukázalo, že české deti sú závislejšie na rodinnom zázemí.
Výsledky v utorok okomentovalo české ministerstvo školstva aj Česká
školská inšpekcia (ČŠI), informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.
V prípade čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti, ktoré sú súčasťou
testovania, dosiahli českí žiaci v medzinárodnom porovnaní tiež
nadpriemerný výsledok. Najlepšie výsledky v matematike dosiahli ako aj v
minulosti východoázijské krajiny nasledované Estónskom a Švajčiarskom.
Ústredný školský inšpektor Tomáš Zatloukal však zdôraznil, že priemerný
výsledok takmer všetkých zúčastnených krajín sa v porovnaní s testovaním
v roku 2018 zhoršil. Vplyv na to podľa jeho slov mal covid-19 a
dištančné vyučovanie.
PISA testy tiež ukázali, že české deti sú závislejšie na rodinnom zázemí
než deti v iných krajinách, čo Zatloukal označil sa najslabšie miesto
českého vzdelávacieho systému. Dôsledkom je, že socioekonomicky najviac
znevýhodnení žiaci sú v porovnaní s najviac zvýhodnenými o tri školské
roky pozadu. Inšpektor dodal, že v čase sa tieto rozdiely zvyšujú a
zhoršila to aj pandémia.
"Darí sa nám dosahovať výborné vzdelávacie výsledky so žiakmi, ktorí
majú podporujúce rodinné prostredie. Ak ale máme žiakov s podobnými
charakteristikami bez tejto rodinnej podpory, tak sa nám to na rozdiel
od úspešných vzdelávacích systémov nedarí," povedal Zatloukal s tým, že cieľom by malo byť poskytnúť rovnakú kvalitu vzdelávania všetkým žiakom.
Podľa českého ministra školstva Mikuláša Beka by tieto výsledky mali byť
pre politikov impulzom na to, aby zmenili systém financovania v
školstve. "Je veľkou chybou vzdelávacieho systému, ak nedokáže
využívať talent aj tých, ktorí sa nenarodili do rodín, ktoré dokážu
poskytovať najvyšší druh podpory na úspešnú vzdelávaciu dráhu," dodal.
Medzinárodné testovanie PISA sa uskutočňuje každé tri roky. Vlani sa doň
zapojilo 37 krajín OECD a 44 partnerských krajín. PISA testy sú
zamerané na schopnosť praktického využitia znalostí, ktoré si žiaci v
škole osvojili, v situáciách v bežnom živote. Práve týmto sa podľa ČŠI
odlišujú od iných medzinárodných prieskumov.
Testovanie sa zameriava na tri gramotnosti – matematickú, čitateľskú a
prírodovednú. V minulom roku pribudli dve nové domény - sú zamerané na
finančnú gramotnosť a tvorivé myslenie žiakov. Výsledky z nich budú
podľa Zatloukala známe až budúci rok.
ČR je do projektu PISA zapojená od jeho začiatku, teda od roku 2000.
Vlani sa doň zapojilo 430 českých škôl, v ktorých sa testovalo viac než
10.600 žiakov v ČR.
0